פיילוט ראשון להכשרת משלבות לתלמידים עם מוגבלות

פיילוט ראשון להכשרת משלבות לתלמידים עם מוגבלות

משרד החינוך יתקצב פיילוט של הכשרת סייעות משלבות לשיפור רמתן המקצועית. מירי נבון, אחראית המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, בישרה על כך ביום ראשון, בדיון בוועדת המשנה לעניין חינוך משלב לתלמידים עם מוגבלות, בראשותה של היו”ר, ח”כית שירלי פינטו (ימינה). אם הפיילוט יצליח, מצבן של הסייעות המשלבות עשוי להשתפר, ואיתו גם מצבם של התלמידים המשולבים בישראל.

סקר שנערך על ידי עמותת איתך-מעכי ועמותת אלו”ט בסוף השנה שעברה בקרב 316 סייעות, רובן סייעות אישיות עם ניסיון של שנתיים ומעלה, העלה כי כמעט כל הסייעות שענו לסקר (97%) השיבו שלדעתן סייעת שילוב חייבת לעבור הכשרה ייעודית לפי סוג המוגבלות, והצרכים של התלמיד שאיתו עובדת. סייעות רבות ציינו שבמצב הנוכחי, הן מרגישות חסרות אונים ולא מקבלות כל הדרכה או ליווי מקצועי שייתן להן כלים לעבוד עם התלמיד שלהן.

90% מהסייעות הסכימו כי יש להגדיר תנאי סף להעסקתן. 24% מהסייעות השיבו שתואר או תעודת הוראה צריכים להיות תנאי להעסקה. ליותר מחצי מהן, אין תעודה או תואר בכלל. רק ל-32% מהן יש תעודה מקצועית כלשהי, ורק ל15%- יש תואר בחינוך. כמו כן, 79% מהסייעות השיבו שהיו מעדיפות להיות מועסקות על ידי משרד החינוך.

רק 17% מהסייעות קיבלו הכשרה כלשהי כשנכנסו לתפקיד, כגון קורס עזרה ראשונה, הדרכה של ההורים, תעודת מטפלת מוסמכת, מתי”א וכדומה. כמחצית מהסייעות שקיבלו הכשרה, הוכשרו ללא עלות או במימון רשות מקומית, עמותה או ההורים. כרבע מהן שילמו בעצמן על ההכשרה. רוב הסייעות שהוכשרו עשו זאת על חשבון זמנן הפנוי.

דלג לתוכן מרכזי